top of page
  • Writer's pictureAistila

Aistila kumppanina jo yli 300 asiakaslähtöisessä tutkimusprojektissa

Vajaan viiden toimintavuotensa aikana Aistila on toteuttanut jo yli 300 tutkimusprojektia ideaalien aistikokemusten kehittämiseksi. Valtaosa tutkimuksista on toteutettu elintarvikeyrityksille ja voimmekin ylpeinä seurata tuotteiden menestystä kaupan hyllyllä. Osa tutkimuksemme hedelmistä taas on koettavissa käyttäjälähtöisinä tiloina ja ympäristöinä tai osana tieteellistä tutkimusta.


Aistila on tunnettu luotettavana ja asiakaslähtöisenä tutkimuskumppanina. Tutkimus räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan hyödyntäen kymmenien vuosien kokemustamme alalta sekä ainutlaatuisia tutkimustyökalujamme ja -ympäristöjämme.


Ideasta kaikki alkaa


Tuotekehitysprosessi alkaa ideasta. Mikäli uusi idea on vasta haussa, autamme sen löytämisessä ja muotoilussa kuluttajalähtöisesti. Ideaaliprofiilimenetelmällä speksaamme uuden, kilpailijoista erottuvan voittajaidean. Testaamme tuoteideoita myös globaalisti asiakkaan valitsemassa kohdemarkkinassa.

Tuotteen ja pakkauksen tulee täyttää kuluttajien odotukset


Kun uutta tuotetta on kehitetty, reseptiikkaa ja pakkausta hiottu, varmistetaan tuotteen kuluttajahyväksyntä tai kehitystarpeet. Tällöin tuotetesti tapahtuu joko kontrolloidussa aistittavan laadun laboratoriossa tai tuotteen todellisessa käyttötilanteessa.


Laboratoriotestauksen etuna on kontrolloitu testaustilanne, näytteiden esitysjärjestyksen satunnaistaminen ja identtinen valmistus, tai tarjoilulämpötilan hallinta näytteiden välillä. Laboratoriossa tuotteet arvioidaan häiriöttömässä ympäristössä, arviointikopeissa, keskittyen yksinomaan näytteisiin tai näytteiden välisiin eroihin.

 

Välillä on kuitenkin tarpeen testata tuotetta myös sen todellisessa käyttötilanteessa. Tällöin testaus toteutetaan kuluttajan kotona, missä arviointiin voidaan yhdistää myös tuotepakkauksen toimivuuden arviointi ja tuotetta voidaan käyttää esimerkiksi osana ruoanlaittoa.

 

Käytössämme on myös tutkimusravintola Flavorian tarjoamat mahdollisuudet. Lounasravintolassa ruokailee 1000 kuluttajaa päivittäin ja siellä tuotetta voi testata lounaslinjastolla, kahvilassa tai suurkeittiössä. Hienoutena on, että kuluttajat eivät tiedä mitä tuotetta kulloinkin testataan, ja siten yritys saa kuluttajapalautteen lisäksi myös ymmärrystä menekistä ja potentiaalisista asiakkaista.


Yhteistyöverkosto globaalin kasvun mahdollistajana



Luotettavan asiakaslähtöisen tutkimusymmärryksen tuottamiseksi, tulee käytössä olla useita eri työkaluja. Tuotetta testataan aina valitussa kohdemaassa, sille suunnitellulla kohderyhmällä ja tutkimuskysymykseen parhaiten vastaavalla menetelmällä. Kaiken perustana on tiivis, toimiva luottamuksellinen yhteistyöverkosto. Teemme tiivistä yhteistyötä Turun Yliopiston, Norstat Finland Oy:n ja European Sensory Network -aistiosaajaverkoston  sekä lukuisten muiden osaajien kanssa.

 

Ala ja tapa toimia kehittyy koko ajan. Haluathan sinäkin olla AISTIN VERRAN EDELLÄ?




Comments


bottom of page