top of page
Writer's pictureAistila

Aistinvaraiset väitteet osaksi tuotteen markkinointia

Aistinvarainen väittämä on eräänlainen mainosväittämä, jonka tarkoituksena on kommunikoida tuotteen aistittavista ominaisuuksista - eli siitä, miltä tuote maistuu, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa tai näyttää. Väitteen sisältö voi olla myös se, miten tuote muuttaa jonkin asian aistittavia ominaisuuksia. Esimerkiksi shampoo, joka saa hiukset tuntumaan pehmeämmiltä.


Woman shopping in grocery store

Aistinvaraiset väitteet ovat arvokkaita ja hyödyllisiä sekä tuotetta markkinoiville yrityksille että kuluttajille. Yritykset voivat aistinvaraisten väitteiden avulla korostaa tuotteen ominaisuuksia; makua, rakennetta tai muita aistinvaraisia ominaisuuksia, joiden tiedetään miellyttävän kuluttajia. Aistinvaraisten ominaisuuksien korostamisella voidaan herättää tunteita ja lisätä tuotteen houkuttelevuutta ja siten lisätä tuotteen myyntiä. Kuluttajille aistinvaraiset väitteet voivat tarjota informaatiota tuotteesta. Aistinvarainen informaatio voi auttaa omia mieltymyksiä vastaavan tuotteen valinnassa, tai muuten antaa tukea ostopäätöksen tekemiseen.

 

Säädökset väitteiden muodostamiseen

Aistinvaraisille väitteille ei ole vastaavia lakisääteisiä säännöksiä kuin esimerkiksi on ravitsemus- tai terveysväitteille. Lainsäädäntö tulee kuitenkin huomioida, ja kaikkien väitteiden tulee olla teknisesti perusteltuja, osoitettavissa ja todennettavissa, eivätkä ne saa johtaa kuluttajia harhaan.

 

Yhdysvalloissa, jossa aistinvaraisia väitteitä on käytetty jo runsaasti, oppaana on ollut ASTM International julkaisema 'Standard Guide for Sensory Claim Substantion' (ASTM, E-1958-12). Pari vuotta sitten julkaistiin ISO-standardiopas aistinvaraisten väitteiden perustelemiseen (ISO 20784:2021).


Erilaiset aistinvaraiset väitteet

Aistinvaraiset väitteet voidaan jakaa kahteen pääluokkaan: ei-vertaileviin ja vertaileviin. Ei-vertailevat väitteet korostavat tuotteen tiettyjä aistinvaraisia ominaisuuksia, kuten makua tai rakennetta ilman vertailua toiseen tuotteeseen. Tällaisia väitteitä on esimerkiksi pehmeä maku tai hyvä maku.


Vertailevat väitteet tekevät vertailua toiseen tuotteeseen yleensä kilpailevaan tuotteeseen tai aiempaan tuoteversioon. Vertailevat väitteet voivat olla vastaavuuteen liittyviä, kuten "sama rapea koostumus" tai paremmuuteen liittyviä, esimerkkinä tavoiteltu väite "makutestin voittaja".


Väitteiden käytön tulee perustua hyvin suunniteltuun tutkimukseen

Mikä tahansa väitteistä voidaan haastaa, erityisesti kilpailluilla markkinoilla. Tutkimusta suunniteltaessa, haluttu väite tai sen vaihtoedot, on jo hyvä miettiä valmiiksi. Tällöin varmistetaan, että tutkimus toteutetaan oikeanlaisella raadilla, vertailuun valitaan oleelliset tuotteet ja kysymyksen asettelu on sopiva. Aistinvaraisen väitteen muotoiluun voidaan hyödyntää myös ryhmäkeskustelun menetelmiä, jotta tuotteelle löydetään kuluttajia houkutteleva väite. Väitteen hyväksynnän perusteet pohjautuvat lopulta tilastolliseen tarkastelun.

 

Kiinnostaako sinua kuulla lisää aistinvaraisista väitteistä? Kysy lisää terhi@aistila.fi TAI Ilmoittaudu mukaan Aistilan ilmaiseen webinaariin 27.11.2024 klo 10.00-10.30.

Comments


bottom of page