Hotelli- ja matkailutoimialoilla asiakkaille halutaan tarjota kokemuksia ja luoda jopa elinikäisiä muistoja, elämyksiä. Elämyksellisten palveluiden kehittäminen voi olla haastavaa, sillä asiakaskokemukset rakentuvat aistien kautta. Tilan ja palvelun moniaistisella suunnittelulla onkin merkittävä rooli elämysten tuottamisessa. Aistila on kehittänyt moniaistisen asiakastutkimuksen ratkomaan suunnittelun haasteita sekä näyttämään suuntaa palveluiden kehitykselle.
Moniaistisen asiakastutkimuksen kehityksessä mukana ollut Aistilan hallituksen jäsen Henrik Lemmetyinen kertoo tutkimuksen sopivan laajasti eri suunnittelukohteisiin: “Aistitutkimus on kätevä työkalu, jota voi hyödyntää tilan suunnitteluun tai suuressa mittakaavassa esimerkiksi kaupunkisuunnitteluun tai työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun.”
Aistitutkimus perustuu tutkittuun tietoon aistien vaikutuksesta kokemukseen. Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla kokemusta voidaan parantaa ja löytää uusia ideoita kehitykseen. Aistila on hyödyntänyt moniaistista tutkimusta jo esimerkiksi Kauppakeskus Myllyn asiakaskokemuksen tutkimuksessa sekä Turun jokirannan kokemustutkimuksessa.
Kokemus syntyy aistien kautta
Aistilan moniaistinen asiakastutkimus tehdään mittaamalla asiakkaan kokemus paikan päällä. Mittauksessa huomioidaan esimerkiksi äänet, tuoksut, visuaaliset ja tunnettavat elementit sekä tunteet.
“Esimerkiksi hotellissa aistien rakentama kokemuksellisuus on isossa roolissa. Miten valaistusta on hyödynnetty? Millaisen tunnelman tilan akustiikka luo? Miten hajut kulkeutuvat ja miltä kosketettavat pinnat tuntuvat?” Lemmetyinen kertoo.
Tutkimuksessa käy ilmi tämänhetkinen tilanne, jonka avulla pystytään analysoimaan tarvittavat toimet ja parannettavat asiat, jotta päästään tavoitteisiin. Aistitutkimus auttaa siis erityisesti tilanteessa, jossa tila- tai palvelukokemusta halutaan kehittää, mutta ei vielä tiedetä, mihin kannattaa erityisesti panostaa; kertoo Aistilan operatiivinen johtaja Mari Norrdal.
Uusia elämyskonsepteja rakentaessa aistitutkimus taas antaa tietoa siitä, onko onnistuttu luomaan halutunlainen kokemus. Tutkimus tarjoaa myös tietoa ja tukea uuden palvelun markkinointiin.
Osallistu Aistilan pilottitutkimukseen!
Haemme kumppaneita syksyn 2024 pilottitutkimuskohteiksi. Etsimme 2–3 kokemustutkimuskohdetta, jotka haluavat testata elämystään ja palveluaan moniaistisen tutkimuksen avulla.
Ota yhteyttä pilottitutkimukseen liittyen Aistilan Mari Norrdaliin: mari@aistila.fi
Kommentit