top of page
Writer's pictureAistila

Turun kaupunki hyödyntää aistitutkimusta Vanhankaupungin alueen kehittämisessä

Kaupunkien aluekehityksellä pyritään luomaan vetovoimaisia ympäristöjä, jotka houkuttelevat ihmisiä viihtymään alueella. Aistilan moniaistinen kokemustutkimus on arvokas työkalu aluekehityksessä. Tutkimuksen avulla saadaan selville alueen nykytila ja voidaan määrittää, mitä alueella tulee kehittää, jotta alueelle asetetut tavoitteet saadaan täyttymään.

 

Turun Vanhankaupungin kokemustutkimus

Kuva: Turun kaupunki, Tim Bird

Turussa on meneillään kehitysprojekti Vanhankaupungin kauniilla, historiallisella ja keskeisellä alueella. Alue on merkittävä osa kaupungin keskusta-aluetta, ja Vanhankaupungin kehitys onkin yksi Turun kaupungin tärkeimmistä elinvoimaa ja houkuttelevuutta tukevista hankkeista.


Kaupungin tavoitteena on luoda Vanhastakaupungista alue, joka on Suomen pidetyin kaupunkiympäristö sekä yhteisöllinen paikka, joka vetää puoleensa kaupunkilaisia, opiskelijoita ja matkailijoita. Pyrkimyksenä on siis tehdä alueesta viihtyisä niin paikallisille kuin turisteillekin sekä vahvistaa Turun asemaa haluttuna opiskelupaikkana.


Aistila on osallistunut kehityshankkeeseen tekemällä moniaistisen kokemustutkimuksen Vanhankaupungin alueella. “Aistilan tekemä mittaus toi esiin paljon eri ikäisten ihmisten kokemuksia alueesta ja siten konkreettisia asioita alueen kehittämiseen. Aistilan tutkijoiden tekemä tutkimus oli erittäin kattava ja ammattitaidolla tehty”, kommentoi Turun kaupungin hankepäällikkö Tuija Alihaanperä.


Kuva: Turun kaupunki, Pekka Vallila

Aistilan moniaistisesta mittauksesta apua kehitykseen


Aistila toimi hankkeessa yhteistyössä strategiseen kehittämiseen ja brändinrakentamiseen erikoistuneen Signified Oy:n kanssa. Signified kirkasti alueen ainutlaatuisuuden kiteyttävät ja kohderyhmille relevantit kokemustekijät, jotka toimivat vahvana pohjana erottuvan aluebrändin rakentamiselle.


Monimuotoinen yhteisöllisyys, kokemuksellinen historiallisuus, elävä kaupunkikulttuuri sekä kaunis, vehreä ja viihtyisä ympäristö nousivat tärkeiksi kokemustekijöiksi. Näihin tekijöihin panostaminen ja niiden huomioiminen suunnittelussa auttaa Vanhankaupungin aluetta saavuttamaan tavoitellun aseman pidettynä ja haluttuna alueena sekä kaupunkilaisten että matkailijoiden silmissä.


Aistila purki kokemustekijät kokemussanastoksi sekä mittasi jokaisen tekijän nykykokemuksen alueella. “Kokemustutkimus toi esiin asioita, jotka kaupunkilaisten ja matkailijoiden mielestä vaativat kehittämistä ja kohentamista. Ja toisaalta se toi esiin myös alueen vahvuuksia ja kohteita, jotka he jo kokevat toimiviksi ja kiinnostaviksi”, kertoo Alihaanperä. 


Kuva: Turun kaupunki, Minna Kankare

Aistitutkimuksen pohjalta laadittu kehittämisstrategia antaa suunnan kehitystyölle


Tutkimustulosten pohjalta luotiin kehittämisstrategia, joka tähtää saavuttamaan alueen tavoitellut kokemustekijät sekä samalla vahvistamaan Vanhankaupungin brändiä. Tulevat kehitystoimenpiteet tullaan toteuttamaan yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa, mikä tukee yhteisöllisyyden kehittymistä alueella heti hankkeen alusta alkaen.


“Pystymme hyödyntämään tutkimustuloksia suoraan, kun mietimme yhdessä alueen toimijoiden kanssa Vanhankaupungin alueen jatkokehittämisen kohteita ja tapoja sekä niiden konkreettisia toteutuksia”, Alihaanperä sanoo.


Lisätietoa kokonaisuudesta: Mari Norrdal mari@aistila.fi ja Terhi Pohjanheimo terhi@aistila.fi

 

Comments


bottom of page