top of page
Webinaari banner (7).jpg

Aistila® Academy
YHTEISÖ

WEBINAARIPANKKI

Tervetuloa Aistilan inspiroivien webinaarien pariin!

Webinaaripankki kokoaa yhteen kaikki järjestämämme webinaarit ja sitä täydennetään uusilla tallenteille aina sitä mukaa, kun webinaareja pidetään. 

 

Webinaaripankissa pääset tutustumaan moniaististen kokemusten hyödyntämiseen eri konteksteissa. Nämä tarjoavat tietoa ja käytännön esimerkkejä, jotka auttavat sinua ymmärtämään ja hyödyntämään aistikokemuksen mahdollisuuksia niin tilasuunnittelussa, markkinoinnissa kuin tuotekehityksessä.

Voit nyt lunastaa Aistilan webinaaripankin sisällön vuoden 2026 loppuun asti. 

Webinaaripankin yrityskohtainen lisenssi on 499 € + alv. 

Tilataksesi webinaaripankin otathan meihin yhteyttä. Laita yhteydenotto viestiin yrityksesi laskutustiedot, nopeuttaaksesi webinaaripankin tilausta. Webinaaripankin salasana luovutetaan sen jälkeen, kun lisenssi on maksettu.

WEBINAARIPANKIN TILAAJILLE

Alla olevasta painikkeesta pääset katsomaan kaikki aiemmat webinaarit silloin kun sinulle sopii. Sisältö on tarkoitettu vain tilaajille. Kirjaudu sisään nähdäksesi tilaukseen kuuluvan sisällön.

Webinaaripankin käyttöehdot:  Webinaaripankki on tarkoitettu ainoastaan käyttöoikeuden saaneille. Käyttöoikeus on yrityskohtainen, eikä sitä saa luovuttaa, siirtää tai jakaa kolmansille osapuolille. Webinaarinpankin liittyvä salasana on tarkoitettu yritykselle, joka sen on lunastanut ja sitä ei saa jakaa eteenpäin. Luvaton käyttöoikeuden tai sisällön jakaminen on kielletty ja voi johtaa käyttöoikeuden välittömään päättämiseen.

TULEVAT WEBINAARIT

Aistila® Experience
Moniaistinen asiakaskokemus –
kilpailuetu tilojen ja palveluiden kehittämisessä
1.10.2025 klo 12.00-12.30

Asiakaskokemus tilasta syntyy eri aistien kautta, siksi aistinvaraisen arvioinnin menetelmät tarjoavat uudenlaista kilpailuetua tilojen ja palveluiden asiakaskokemuksen kehittämiseen.

Hotelleissa huone- ja nukkumiskokemus on yksi asiakaskokemuksen tärkeimmistä osa-alueista ja vaikuttaa suoraan siihen, kuinka virkeä ja tyytyväinen asiakas on hotellissa vietetyn yön jälkeen. Huone- ja nukkumiskokemuksen kehittämisessä huomioidaan kokonaisuus sisustuksesta ja valaistuksesta koettuun lämpötilaan ja sängyn pehmeyteen.

 

Aistilan webinaarissa perehdytään tilojen tutkimiseen eri aistien kautta, ja miten aistinvaraista arviointia voidaan hyödyntää tilojen kehittämisessä. Vieraana webinaarissa Hotellinjohtaja Sanna Paloniemi, Original Sokos Hotel Kupittaa.

Aistila® Experience
Moniaistisella kokemustutkimuksella parempia elämyksiä
5.11.2025 klo 10.00-10.30

Unohtumaton elämys ei synny sattumalta. Saatamme muistaa vuosienkin jälkeen kokemuksesta jonkin tietyn yksityiskohdan; miltä jokin näytti, tuntui, tuoksui, maistui tai kuulosti. Aistimukset ratkaisevat, jääkö kokemus asiakkaiden mieliin ja erottuuko se kilpailijoista. Aistila on toteuttanut tutkimuksia Muumimaailmassa ja Logomossa, joissa moniaistisuutta on hyödynnetty unohtumattomien elämysten kehittämisessä.

Aistilan webinaarissa syvennytään aistien merkitykseen asiakaskokemuksessa ja tutustumme moniaistisen kokemustutkimuksen menetelmiin esimerkkien avulla.

MENNEET WEBINAARIT

Monipuoliset tutkimusympäristöt
20.8.2025

Tutkimusympäristöllä on keskeinen rooli aistinvaraisen tutkimuksen laadussa ja luotettavuudessa. Tutkimuskysymys määrittää, millaisessa ympäristössä arviointi tulisi toteuttaa. Oikein valittu ympäristö varmistaa tuotteiden tarkoituksenmukaista tutkimusta.

Aistilan webinaarissa perehdytään siihen, miten tutkimuskysymys ohjaa optimaalisen tutkimusympäristön valintaa. Tarkastelemme erilaisia tutkimusympäristöjä aina kontrolloidusta aistilaboratoriosta kotona tehtäviin arviointeihin asti. Case-esimerkkien avulla havainnollistamme, miten eri ympäristöt palvelevat erilaisia tutkimustarpeita.

Ideaalituotteita kuluttajien tarpeisiin ja toiveisiin
7.5.2025

Miksi jotkut tuotteet menestyvät ja toiset jäävät hyllyyn?
Menestyvät elintarvikkeet eivät synny sattumalta — ne vastaavat kuluttajien todellisiin tarpeisiin ja toiveisiin. Tule webinaariin kuulemaan, miten voit tunnistaa, mitä asiakkaasi oikeasti haluavat ja kehittää tuotteita, jotka herättävät kiinnostuksen ja erottuvat markkinoilla.


Webinaarissa perehdytään uusiin tutkimusmenetelmiin kuluttajalähtöisten ideaalien tuotteiden ja aistikokemusten kehittämisessä.

Aistit pakkausten kokemisessa
12.3.2025

Kuluttaja kohtaa kaupassa tuotteen ensimmäisenä pakkauksessaan. Sen kautta herätetään kuluttajan kiinnostus tuotteeseen. Pakkausta katsotaan ja tunnustellaan, tarkastellessa syntyy mielikuva tuotteesta jo ennen kuin tuotetta käytetään. Pakkausmateriaali suojaa tuotetta ja vaikuttaa tuotteen säilyvyyteen. On tärkeää tietää, että pakkausmateriaalista ei siirry tuotteeseen virhemakua tai –hajua. Siten kaikki aistit ovat käytössä pakkauksiin liittyvissä kuluttajatutkimuksissa ja aistinvaraisissa arvioinneissa.

 

Aistilan webinaarissa perehdytään kuluttajatutkimusten ja aistinvaraisen arvioinnin hyödyntämiseen pakkausten kehittämisessä.

Aistinvaraisen raadin kehittäminen - arviointimenetelmät ja sanasto
12.2.2025

Reseptin tai prosessin muutos voi aiheuttaa aistein havaittavia muutoksia tuotteeseen. Prototyyppien aistinvaraisia ominaisuuksia arvioidaan, jotta voidaan suunnata tuotekehitystä tavoiteltuun suuntaan. Koulutetun tai asiantuntijaraadin aistinvaraisilla arvioinneilla saadaan selville, onko tuotteissa aistittavaa eroa ja minkälainen ero on. Raadin arvioinneista saadaan paras hyöty, kun arvioijat puhuvat samaa kieltä ja asteikoiden käyttö on hallussa. 

 

Aistilan webinaarissa käydään läpi asiantuntijaraadin käyttämät menetelmät, arviointisanaston luominen ja käyttö sekä käytettävät asteikot. Case-esimerkkien avulla tarkastellaan miten erilaiset menetelmät ja asteikot sopivat eri tarkoituksiin. 

Aistinvaraisen raadin kehittäminen - aistien testaus
15.1.2025

Aistinvaraisen arvioinnin raadissa työkaluna ovat raatilaisten aistit. Raatilaisten aisteja testataan selvittämään minkälaista kehittämistä ja koulutusta raati tarvitsee. Testit usein myös motivoivat arvioijia. Testaamalla raatia säännöllisesti ylläpidetään ja kehitetään luotettavasti toimivaa työkalua.  

 

Aistilan webinaarissa perehdytään aistien testauksen merkitykseen raadin ylläpitämisessä sekä käydään läpi, miten raatia tulosten perusteella tulee kehittää. 

Aistinvaraiset väitteet osaksi tuotteen markkinointia
27.11.2024

Aistinvaraiset väitteet ovat eräänlaisia mainosväittämiä, joiden tarkoituksena on kommunikoida tuotteen aistittavista ominaisuuksista - eli siitä, miltä tuote maistuu, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa tai näyttää. Aistinvaraiset väitteet ovat arvokkaita ja hyödyllisiä sekä tuotetta markkinoiville yrityksille että kuluttajille. Yritykset voivat aistiominaisuuksia korostamalla lisätä tuotteen houkuttelevuutta ja erottua kilpailijoista. Kuluttajille aistinvaraiset väitteet tarjoavat informaatiota tuotteesta. 

 

Aistilan webinaarissa käydään läpi erilaiset väitetyypit, mitä hyötyä väitteistä on, millaisia tutkimuksia väitteiden käyttö edellyttää ja case-esimerkkejä. 

Sukellus kv-markkinoille
20.11.2024

Kun suunnittelet vientiä tai mietit mistä löytää ideoita tuotekehitykseen, lähde virtuaaliselle kauppakierrokselle. Aistilan kautta saavutettavissa oleva Mintel -tuotetietokanta kattaa Euroopan maat ja Pohjois-Amerikan. Tietokantaan on koottu markkina-alueen tärkeimpien vähittäiskauppojen tuotteita. 

Käytössäsi on nyt nopea tapa saada tietoa kohdemarkkinan kilpailevista tuotteista ainesosa- ja hintatietoineen. 

 

Aistilan webinaarissa käydään läpi valitun case-esimerkin kautta, miten yrityksesi voi hyödyntää tietokantaa.

Aistitutkimus elämysten rakentamisessa
6.11.2024

Kokemus tilasta ja ympäristöstä on moniaistinen, vaikka näköaisti tavallisesti dominoikin suunnittelussa. Moniaistiset kokemukset syntyvät eri aistien yhteisvaikutuksena ja kun eri aistikokemukset loksahtavat yhteen, alkaa syntyä tunteita herättäviä elämyksiä. 

 

Aistilan webinaarissa perehdytään eri aistimuksiin tilojen ja ympäristöjen kokemisessa ja tutustutaan uusiin mittausmenetelmiin moniaististen kokemusten kehittämisessä. Näitä esitellään case-esimerkkien kautta ravintolaympäristöstä, kauppakeskuksesta, kaupunkiympäristöstä ja elämyspuistosta. 

bottom of page