Moniaistisesti suunniteltu tila on kilpailuetu
- Aistila

- 15.9.
- 2 min käytetty lukemiseen
Kuluttajien odotukset ympäristöä kohtaan ovat muuttuneet. Nykypäivänä elämyksiä etsitään myös läheltä, kuten omasta lähikaupasta, hotellista tai vaikkapa kahvilasta. Asiakaskokemus on noussut keskiöön tilojen suunnittelussa, enää ei riitä, että tuotteet ja palvelut ovat saatavilla ja hinnat kilpailukykyisiä. Tilan tulee puhutella sen käyttäjää kokonaisvaltaisesti. Saatamme muistaa vuosienkin jälkeen kokemuksesta jonkin tietyn yksityiskohdan; miltä jokin näytti, tuntui, tuoksui, maistui tai kuulosti. Aistimukset ratkaiseva, jääkö kokemus asiakkaiden mieliin ja erottuuko se kilpailijoista.
Moniaistinen tila sitouttaa ja jää mieleen

Moniaistisesti ja asiakaslähtöisesti suunniteltu tila on strateginen työkalu, joka sitouttaa monia aisteja samanaikaisesti näkö, ääni, tuoksu ja tunto. Onnistunut moniaistinen tila ei ole vain visuaalisesti houkutteleva, vaan se on johdonmukainen läpi koko asiakaspolun, herättäen tunteita ja vahvistaen muistijälkeä. Tutkimuksien mukaan, jos asiakas kokee ympäristön miellyttäväksi, hän viettää siellä enemmän aikaa ja siten ostokynnys madaltuu ja heräteostoksia tehdään helpommin.
Miksi moniaistisuuden huomioiminen on kilpailuetu?
Erotu kilpailijoista ja vahvista brändiuskollisuutta – moniaistisesti suunniteltu tila tukee brändin tunnistettavuutta ja rakentaa emotionaalista sidettä asiakkaisiin.
Parannettu käyttäjäkokemus ja sitoutuminen – onnistuneesti moniaistisesti suunniteltu tila voi lisätä asiakastyytyväisyyttä, positiivisuutta ja lojaalisuutta tekemällä kokemuksesta sitouttavamman ja muistettavamman.
Lisääntyneet ostoaikomukset – moniaistinen tila vahvistaa sekä visuaalista, että emotionaalista vetovoimaa, mikä voi kasvattaa asiakkaiden ostohalukkuutta sekä lisätä uudelleen käyntien ja suosituksien määrää.
Tutkitusti tehokasta Aistilan moniaistisella asiakaskokemustutkimuksella – case Original Sokos Hotelli Kupittaa
Aistilan moniaistinen kokemustutkimus tarjoaa konkreettisen työkalun asiakaslähtöisten, elämyksellisten tilojen kehittämiseen. Tutkimus määrittää sen, miten asiakkaat kokevat tilan paikan päällä eri aistien kautta; miltä tila näyttää, kuulostaa, tuoksuu ja tuntuu. Lisäksi huomioidaan tilan herättämät tunteet. Tulosten pohjalta voidaan tunnistaa kehityskohteet ja priorisoida toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aistila toteutti kevään 2025 aikana moniaistisen asiakaskokemustutkimuksen Original Sokos Hotelli Kupittaalle.
’’Halusimme ymmärtää vieraidemme tarpeita ja ajatuksia paremmin ja selvittää millainen huone- ja unikokemus heillä hotellissamme on. Aistilan tutkimus antoi meille todella arvokasta tietoa siitä, miten vieraamme huoneemme ja nukkumisen huoneessa kokevat. Saimme yksityiskohtaista tietoa siitä, mitkä asiat ovat meillä hyvin ja mitä toimintoja kehittämällä voimme varmistaa vieraidemme entistä onnistuneemman vierailun.
Yhteistyö Aistilan kanssa oli todella antoisaa, tutkimuksen toteutus meille helppoa ja vaivatonta ja reaaliaikainen tutkimustulosten seurantamahdollisuus ja niiden systemaattinen läpikäynti sekä itsenäisesti että yhdessä Aistilan kanssa tutkimuksen parasta antia. Pystyimme jo tutkimusjakson aikana reagoimaan vieraidemme kokemuksiin. Olimme tutkimukseen sekä Aistilaan yhteistyökumppanina erittäin tyytyväisiä ja suosittelen heitä lämpimästi muillekin”, kertoo Sanna Paloniemi, Hotellinjohtaja Original Sokos Hotelli Kupittaalla.
Ilmoittaudu Aistilan maksuttomaan webinaariin 1.10.2025 klo 12.00-12.30

Asiakaskokemus tilasta syntyy eri aistien kautta, siksi aistinvaraisen arvioinnin menetelmät tarjoavat uudenlaista kilpailuetua tilojen ja palveluiden asiakaskokemuksen kehittämiseen. Aistilan webinaarissa perehdytään tilojen tutkimiseen eri aistien kautta, ja miten aistinvaraista arviointia voidaan hyödyntää tilojen kehittämisessä. Vieraana webinaarissa on Hotellinjohtaja Sanna Paloniemi, Original Sokos Hotel Kupittaa.
Hotelleissa huone- ja nukkumiskokemus on yksi asiakaskokemuksen tärkeimmistä osa-alueista ja vaikuttaa suoraan siihen, kuinka virkeä ja tyytyväinen asiakas on hotellissa vietetyn yön jälkeen. Huone- ja nukkumiskokemuksen kehittämisessä huomioidaan kokonaisuus sisustuksesta ja valaistuksesta koettuun lämpötilaan ja sängyn pehmeyteen.
Kiinnostuitko Aistilan moniaistisesta kokemustutkimuksesta ja haluaisit hyödyntää sitä omassa liiketoiminnassa? Ota yhteyttä:
Terhi Pohjanheimo, Tutkimusjohtaja terhi@aistila.fi



