top of page
  • Writer's pictureAistila

Aistilan uutiskirje: Tilatutkimus

Aistien merkitystä kokemuksissamme ei voi olla korostamatta liikaa. Tuote jää kaupan hyllylle, mikäli emme pidä sen rakenteesta.



Vastaavasti emme myöskään viihdy ympäristössä, jonka koemme liian meluisaksi tai väärän hajuiseksi. Positiivinen elämys tai ’wow-kokemus’ syntyy, kun näkö-, kuulo-, haju- ja tuntoaistimukset tukevat toisiaan ja moniaistinen kokemus on tilanteeseen sopiva. Kokemusten suunnittelu on aistimusten suunnittelua.


Aistilan aistitutkimusmenetelmien hyödyt on huomattu myös tilojen ja maisematilojen suunnittelussa:


- Aistitutkimuksesta on merkittävästi apua erilaisten tilojen suunnittelussa, niin pienimuotoisessa

(myymälät, kahvilat) kuin laajemmankin mittakaavan suunnitteluhankkeissa (kaupunginosat, puistot) sanoo Henrik Lemmetyinen, VOES Oy:n perustaja. VOES on liike- ja toimitilojen kehittämiseen erikoistunut yritys.


VOES:in ja Aistilan yhteistyö alkoi oivalluksesta, että aistitutkimusmenetelmiä soveltaen voidaan tutkia myös sitä, miten ja miksi erilaiset tilat koetaan niin eri tavoin. Aistilan asiantuntemus ja menetelmät ovat nyt käytössä myös aistimusten tunnistamiseen ja optimointiin käyttäjälähtöisten tilojen ja palvelukokemusten suunnittelussa.

Aistikokemuksemme ovat yksilöllisiä. Lue alta lisää, miten aistitestaus sujuu helposti työyhteisössä.

Ihanaa kevättä koko Aistilan tiimiltä!



 

Henkilöstön aistit ovat tuotekehityksen tärkeä resurssi. Aistien toiminnan testaaminen on nyt helppoa Aistijaprofiloinnilla. Aistijaprofiloinnissa osallistujat testaavat aistejaan ja oppivat lisää itsestään aistijana ja osana arvioijaryhmää. Aistijaprofilointi sopii elintarviketuotekehityksen ja -markkinoinnin henkilöstölle, ruokapalvelun ammattilaisille, laadunvalvontaa toteuttaville – kaikille, jotka tekevät työssään tuotteiden aistinvaraista arviointia. Kotkamillsin arvioijaraati koki Aistijaprofiloinnin toteutuksen toimivaksi osaamisen ylläpitämisessä ja kehittämisessä.

bottom of page