top of page
  • Writer's pictureAistila

Mintel: Ruoka- ja juomatrendit 2023

Epävakaaseen maailmantilanteeseen sopeutuminen vaikuttaa ihmisten ruokatottumuksiin. Kuluttajat kaipaavat tuotteilta nautintoa ja elämyksiä, monipuolisia käyttötapoja, sekä vastuullisuutta. Koostimme oheen Mintelin vuoden 2023 ruoka- ja juomatrendit.


Elinkustannusten nousulla on suuri vaikutus ihmisten ruokatottumuksiin. Tuotteilta toivotaan hyvää hinta-laatusuhdetta, ja ruoanvalmistuksen tulisi käydä nopeasti sekä helposti. Lisäksi korostuu, että tuotteista haetaan usein nautintoa, mutta samalla kuluttajien ostohalukkuuteen vaikuttaa myös tuotteen ympäristöystävällisyys.

Tuotteiden toivotaan olevan laadukkaita mutta edullisia

Elinkustannusten noustessa kuluttajat eivät pelkästään etsi halpoja hintoja vaan tuotteita, jotka ovat myös ravintoarvoltaan laadukkaita. Niiden toivotaan olevan myös monikäyttöisiä ja merkintöjen selkeitä. Kuluttajat toivovat löytävänsä helposti tarpeisiinsa sopiva tuotteita ja säästävänsä rahaa. Selkeät ja yksinkertaiset pakkaukset, jotka korostavat tuotteen luonnollisia ainesosia ja tärkeitä terveysvaikutuksia kohtuuhintaan, erottuvat joukosta.



Murojen sisältämä ravintokuitu lisää kylläisyyden tunnetta ja edistää suoliston hyviä bakteereita.



Nousevat ruokakustannukset ovat lisänneet myös kuluttajien painetta hyödyntää elintarvikkeita mahdollisimman tehokkaasti. Brändeiltä kaivataan ideoita ja vinkkejä siitä, miten heidän tuotteitaan voi käyttää uusilla tavoilla. Energiatehokkaat keittiölaitteet kuten mikroaaltouuni ja air fryer nostavat suosiotaan kuluttajien keskuudessa, ja samalla he haluaisivat brändeiltä uusia reseptejä, jotka hyödyntävät kyseisiä laitteita. Myös vanhat ruuanlaitto- ja ruuansäilytystavat nousevat pinnalle.



Soijamaito muuttuu vanukkaaksi tai jäätelöksi riippuen valmistustavasta.




Epävarmuuden ja ahdistuksen keskellä kuluttajat toivovat ruualta ja juomalta nautintoa sekä elämyksiä

Monet kuluttajat suosivat kotona syömistä säästääkseen rahaa elinkustannusten noustessa. Elintarvikkeista kaivataankin samantyyppisiä uusia nautintoja ja elämyksiä, joita on tarjolla ravintoloissa ja kahviloissa. Brändeiltä toivotaan myös tuotteita, jonka voi ottaa osaksi self care -rutiinia. Globaalien tapahtumien myötä self care on muuttunut ”kielletystä nautinnosta” välttämättömäksi selviytymismekanismiksi. Ruoka- ja juomabrändien tulisikin hyödyntää kyseistä markkinarakoa.



Jugurtin valmistuspakkaus sisältää kaikki tarpeelliset ainesosat.




Viivytetyn mielihyvän tunne kuuluu keinoihin, joilla tuotetaan uusia kokemuksia ja nautintoja. Tuotteessa voi olla esimerkiksi myöhemmin esille tuleva maku, mikä lisää mielihyvää vasta hetken kuluttua. Monitekstuuriset kerrokset, voimistuva maku tai piilotetut maut voivat olla myös luomassa kokemusta mini-löytömatkasta.


Elämysten lisäksi kuluttajat haluavat kohottaa myös henkistä suorituskykyä. Tähän he kaipaavat ruokia ja juomia, jotka hallitsevat stressitasoja ja optimoivat aivojen toimintaa. Tuotteisiin kaivataan energisoivia ainesosia kuten kofeiinia tai kasvipohjaisia ainesosia kuten hedelmiä, vihanneksia ja palkokasveja edistämään aivojen toimintaa.




Energiajuoma sisältää kofeiinia sekä B-vitamiinia, jotka tehostavat aivojen toimintaa.



Brändeiltä vaaditaan vastuullisuutta ilmastonmuutoksessa

Lähitulevaisuudessa kuluttajat keskittyvät entistä tarkemmin vastuulliseen vedenkäyttöön ja valitsevat ruokia ja juomia, jotka auttavat kestämään äärimmäisiä sääolosuhteita.


Suolatut karkit auttavat kehon nestetasapainon säilyttämisessä ja niissä on jäähdyttävä jähdyttävä jälkimaku.




Vastuullinen ja kekseliäs vedenkäyttö tulee olemaan kuluttajien ja yritysten prioriteetti tulevaisuudessa. Kuluttajat jo kaipaavat brändeiltä avoimuutta siitä, miten vettä käytetään tuotantoprosessissa. Huoli vedensäästöstä on myös lisännyt kiinnostusta konsentraatteja, kuivattuja tuotteita sekä muita vähävesisiä tuotteita kohtaan.


Mikrossa valmistettava lämmittävä linssipata auttaa kylmää vastaan.

bottom of page