top of page
  • Aistila

Aistila auttoi Naantalin Aurinkoisen kahvilaa uudistumaan

Tilakokemus on aina myös aistikokemus. Aistila oli mukana uudistamassa perinteikkään kahvila-konditoria -ketjun Naantalin Aurinkoisen Aurakadun kahvilaa.


Aurakadun kahvila sijaitsee vilkkaiden kulkureittien varrella, eikä asiakasmäärä ole siellä ongelma. Niinpä neliömäärän tuplaamisen lisäksi haluttiin kehittää myös itse liiketoimintaa. Apuna oli kauppoihin ja kahviloihin erikoistuneen suunnittelutoimisto Aichingerin lisäksi Aistila.


Aistilan Mari Norrdal fasilitoi Naantalin Aurinkoisen sidosryhmille ja työntekijöille työpajan, jossa ideoitiin palvelut ja tarjooma konkreettisesti suunnitelman äärellä. Terhi Pohjanheimo puolestaan kävi läpi kahvilatrendejä maailmalta. Työpaja järjestettiin Aistikattilassa, jossa pystyy heijastamaan seinälle autenttisen miljöön ­– tässä tapauksessa kahvilan 3D-suunnitelman.


Mukana työpajassa olleet raaka-ainetoimittajat pääsivät näin näkemään, miltä heidän tuotteensa kahvilassa näyttävät ja missä sijaitsevat. Kahvilan työntekijät puolestaan pääsivät arvioimaan suunnitelmaa oman työnsä kannalta ja kokonaiskuvan näkeminen auttoi kaikkia yhdessä luomaan saumattoman asiakaskokemuksen.


–Aistilan kanssa tehtiin yhteistyötä alusta loppuun saakka. He kuuntelivat, sparrasivat ja toivat pöytään uusia ajatuksia. Aistilan ehdoton etu on, että he ymmärtävät myös liiketoimintaa, kertoo Naantalin Aurinkoisen toimitusjohtaja Petri Kolehmainen.


Tilan uudistustyössä on huomioitu kaikki aistit: valaistus ja äänimaailma, tuoksut ja maut.

–Tuoretta, raikasta, kaikki lämpimät komponentit tehdään paikan päällä, kuvailee Kolehmainen.

Aurakadun kahvilan uudistus valmistui alkuvuonna 2022. Vastaanotto ollut myönteinen numeroidenkin valossa, vaikka Kauppatorin työmaa etenkin Aurakadun osalta on vaikuttanut alueella liikkumiseen vielä paljon.


Tarjoomassa on kahvilatuotteiden ja keittolounaan lisäksi laadukas salaattibuffetti ja uutuutena työskentelytilat, joita voi varata verkossa. Äänieristetty tila sopii niin palavereille kuin etätyöntekijälle tai kaupungissa päivää viettävälle tietotyöläiselle.


Petri Kolehmainen vaimoineen on omistanut 1989 perustetun kahvilaketjun reilut kymmenen vuotta. Aistila on aiemmin toteuttanut yritykselle laajoja asiakastutkimuksia.

bottom of page