Aistiprofiilit tuotteiden erottuvuuden ja markkinoinnin tukena
- Aistila
- 15 tuntia sitten
- 2 min käytetty lukemiseen
Apetit halusi ymmärtää miten rypsi- ja rapsiöljyjen valmistusmenetelmä vaikuttaa tuotteiden makuun ja miten markkinoilla olevat öljyt eroavat maultaan toisistaan. Aistilan aistinvarainen tutkimus paljasti selkeitä eroja öljyjen aromi- ja flavoriominaisuuksissa. Aistiprofiilit tarjoavat arvokasta tietoa tuotekehityksen tueksi ja mahdollistavat tuotteiden erottuvan markkinoinnin.

Apetit valmistaa kasviöljyä mekaanisesti puristamalla ja öljy puhdistetaan fysikaalisesti raffinoimmalla. Toinen maailmalla yleinen valmistusmenetelmä on uuttaminen liuottimen avulla. Apetitilla haluttiin ymmärtää miten heidän erilainen valmistusmenetelmänsä vaikuttaa öljyjen aromiin ja flavoriin.
Aistinvaraisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että markkinoilla olevat rypsi- ja rapsiöljyt eroavat selvästi toisistaan aromiltaan ja flavoriltaan, vaikka kyse onkin tuotteista, joiden makua pidetään miedon neutraalina. Kuvailevaa menetelmää käyttäen luotiin öljyjen aromia ja flavoria kuvaava sanasto koulutetun aistinvaraisen arvioinnin raadin avulla. Rypsi- ja rapsiöljynäytteistä arvioitiin viisi aromiominaisuutta ja neljä flavoriominaisuutta. Ominaisuuksille määritettiin vertailunäytteet ja kymmenhenkinen koulutettu aistinvaraisen arvioinnin raati arvioi tuotteet aistinvaraisen arvioinnin laboratoriossa.
Aistiprofiilit antavat Apetitin tuotekehitykselle ja markkinoinnille arvokasta tietoa
Tutkimuksessa määritetyt aistiprofiilit antavat Apetitin tuotekehitykselle ja markkinoinnille arvokasta tietoa tuotteiden ominaisuuksista. Tutkimuksen avulla voidaan tunnistaa ja kuvata hienovaraisiakin eroja tuotteiden välillä. Apetitin öljyjen aistiprofiilit osoittavat selkeitä eroja tuotteiden välillä, vaikka ne sopivatkin samoihin käyttötarkoituksiin.
"Tuotevalikoimamme öljyt erottuvat selkeästi maultaan toisistaan, mutta sopivat samaan käyttötarkoitukseen. Apetit Kotimainen Rypsi- ja rapsiöljy on aromiltaan kokonaisuudessaan miedoimpia markkinoilla olevista rypsi- ja rapsiöljyistä. Apetit Neito -öljyn maku taas on täyteläisempi ja siinä on viljaisuutta ja paahteisuutta. Erilaisen tuotantotavan voi erottaa maussa.”, kertoo tuotepäällikkö Liisi Nyman Apetitilta.
Aistiprofiilit eivät tue ainoastaan tuotekehitystä, vaan se tarjoaa myös tehokkaan välineen kuluttajaviestintään. Kun tuotteiden aistittavat ominaisuudet voidaan kuvata tarkasti, kuluttajan on helpompi valita omaan makuunsa ja käyttötarkoitukseensa sopivimman öljyn.
”Aistiprofiilit antavat meille mahdollisuuden kertoa tuotteidemme eroista konkreettisesti ja uskottavasti. Kuluttaja voi valita juuri omaan makuunsa sopivan öljyn ja me voimme erottua kilpailijoista tuotteiden ominaisuuksilla”, Nyman jatkaa.
Aistinvarainen arviointi tuo esiin tuotteiden hienovaraisetkin erot ja antaa yritykselle konkreettisia työkaluja erottua markkinoilla. Kun tuotteen aistittavat ominaisuudet voidaan kuvata tarkasti, niistä tulee osa tuotteen tarinaa ja kilpailuetua.
Lisätietoa: Saara Lundén, Tutkimusjohtaja saara@aistila.fi
Opmerkingen