top of page

Onnistunut vienti alkaa kuluttajaymmärryksestä – case Miss K Foods Oy

  • Writer: Aistila
    Aistila
  • 5 päivää sitten
  • 3 min käytetty lukemiseen

Vientiin lähdettäessä kotimaassa saavutettu menestys ei välttämättä toistu kansainvälisillä markkinoilla. Kohdemaan kuluttajien makutottumukset, arjen ruokaratkaisut, pakkauksiin kohdistuvat odotukset ja kilpailutilanne voivat poiketa merkittävästi siitä, mihin yritys on kotimaassa tottunut. Siksi viennin tueksi tarvitaan perusteellista kuluttajaymmärrystä. Tietoa siitä, miten tuotteet todella sopivat kohdemarkkinan kuluttajille ja millaisen vastaanoton ne saisivat.


Miss K Foods Oy suunnittelee vientiä Ruotsiin. He toteuttivat Aistilan kanssa tutkimuskokonaisuuden, joka tarjoaa kokonaiskuvan siitä, miten tuotteet koetaan ruotsalaisten kuluttajien mielestä, niin maun, käytettävyyden kuin pakkauksenkin osalta, sekä millainen kaupallinen potentiaali niillä todellisuudessa on.


Varmuutta vientisuunnitelmiin

Täytetty leipä

Miss K Foods halusi saada konkreettista tietoa siitä, miten heidän tuotteensa vastaanotettaisiin Ruotsin markkinoilla sekä millaisia kehitystoimia mahdollisesti tarvitaan menestyksen varmistamiseksi. Tuotekonseptien kiinnostavuuden ymmärtäminen ja kuluttajien näkökulman huomioiminen ovat ratkaisevia tekijöitä ennen vientiä tehtäviä päätöksiä.


"Halusimme saada vientisuunnitelmien tueksi konkreettista dataa ruotsalaiskuluttajien näkemyksistä tuotteidemme mausta, käytettävyydestä ja pakkauksista. Meillä oli olemassa tiettyjä olettamuksia ja osin ne vahvistuivat, osin kumoutuivat mutta saimme tuloksien kautta onneksi vahvistusta, että emme ole aivan hakoteillä.", kertoo Kalle Kirstilä, Miss K Foods Oy:n yrittäjä.


Miss K Foods:lle suunniteltu tutkimuskokonaisuus koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa toteutettiin laaja kysely ruotsalaisten kuluttajien keskuudessa. Kyselyssä selvitettiin, miten tuotekonseptit koettiin, miten kiinnostavia ne olivat verrattuna olemassa oleviin tuotteisiin ja minkälaisissa tilanteissa kuluttajat näkisivät käytävänsä tuotteita. Tämän lisäksi tarkasteltiin brändi-ilmettä, pakkauksen visuaalisuutta ja millä perusteilla kuluttajat valitsevat tuotteita.


Tutkimus tarjosi Miss K Foods:lle hyödyllistä dataa, joka vahvisti vientisuunnitelmien pohjaa. "Saimme käyttökelpoista dataa esimerkiksi ruotsalaisten kuluttajien ostokiinnostuksesta ja potentiaalisimmista tuotteistamme Ruotsin markkinoille. Nyt meillä on jo alkuvaiheessa vakuuttavaa tutkittua tietoa tarjottavana neuvotteluissa esimerkiksi potentiaalisten jakelijoiden ja ostajien kanssa neuvotellessa. Tämä rohkaisee paitsi omaa toimintaa ja nostaa varmasti myös kiinnostavuuttamme yhteistyökumppanien hankkimisessa.", Kirstilä sanoo.


Tuotteita testattiin niiden todellisessa käyttöympäristössä

Kyselyn tulosten pohjalta valittiin lupaavimmat tuotteet kotitestiin. Kotitestissä ruotsalaiset kuluttajat käyttivät tuotteita tavalliseen tapaan osana ruoanlaittoa. Kotitesti antaa näkymän siihen, miten tuotteet toimivat niiden todellisessa käyttöympäristössä kuten onko pakkaus käytännöllinen, miten käyttökokemus koetaan osana ruoanlaittoa ja ennen kaikkea miten maku koetaan.


Kotitesti toi esille kokonaisvaltaisen näkemyksen tuotteiden aistinvaraisesta miellyttävyydestä, käyttökokemuksesta ruoanlaitossa sekä siitä, millainen ostokiinnostus ja hintamielikuva kuluttajille muodostui. Tämä tieto on arvokasta, koska se kertoo, miten tuotteet toimivat tilanteissa, joissa ostopäätökset todellisuudessa syntyvät.


Miss K Foods toteaa, että vaikka markkinointia Ruotsiin ei ole vielä aloitettu, tulokset tarjoavat jo nyt pohjan tuleville päätöksille. "Markkinointia Ruotsiin ei ole vielä aloitettu, emmekä vielä ole ehtineet hyödyntämään tutkimustuloksia tuotekehityksessä konkreettisesti. Tuloksissa on kuitenkin paljon sellaista, jotka voidaan pieninkin toimin ottaa jatkossa huomion.", Kirstilä tiivistää.


Aistilan yhteistyö koetaan varmaksi ja selkeäksi

"Yhteistyö oli alusta alkaen mutkatonta ja ammattimaisuus paistoi kaikessa läpi. Aikataulut pitivät ja kommunikaatio oli sujuvaa. Saatoimme olla luottavaisia, että olemme tekemisissä kumppanin kanssa, joka hallitsee tutkimuksen ja metodit.  Tekemämme vertailun perusteella Aistila oli myös erittäin kustannustehokas kumppani tutkimuksen teettämiseen. Erityisen ilahduttavaa oli tulosten selkeä ja riittävän yleistajuinen läpikäynti yhdessä.", Kirstilä kertoo.


Varmuutta ja vaikuttavuutta vientipäätöksiin

Yrityksille, jotka suuntaavat Ruotsiin tai muille kansainvälisille markkinoille, tällainen tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa päätöksenteon tueksi. Kun päätökset perustuvat tutkittuun tietoon, riskit pienenevät ja varmuus kasvaa. Tutkimus auttaa tunnistamaan tuotteiden todellisen potentiaalin, tarkentamaan tuote- ja pakkauskehitystä ennen lanseerausta ja rakentamaan uskottavuutta neuvotelluissa jakelijoiden ja ostajien kanssa.


Miss K Foods:n kokemus osoittaa konkreettisesti, miten paljon arvoa tällainen tutkimus tuo, ei vain sisäiseen päätöksentekoon, vaan myös kaupallisiin keskusteluihin ja yhteistyömahdollisuuksiin. Aistilan tutkimus antaa selkeän, käytännönläheisen ja luotettavan kuvan siitä, miten tuotteet toimivat kohdemarkkinassa. Autamme tekemään päätöksiä, jotka perustuvat tutkittuun tietoon ja vievät yritystäsi eteenpäin oikeaan suuntaan.


Kiinnostuitko siitä, miten tutkimus tukee viennin onnistumista?

Ota yhteyttä: Saara Lundén, Tutkimusjohtaja saara@aistila.fi

bottom of page