Tutkimusyhteistyö syvensi Jalostajan ymmärrystä ruotsalaisista kuluttajista
- Aistila

- 3.11.
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 5.11.
Kun yritys pyrkii kansainvälisille markkinoille, pelkkä hyvä tuote ei riitä. Onnistuneen viennin edellytyksenä on syvällinen ymmärrys kohdemaan markkinoista, kuluttajista, heidän tarpeistaan ja ostokäyttäytymisestään. Aistilan tutkimusosaaminen tarjoaa arvokasta tietoa kansainvälisistä markkinoista ja kohdemaan kuluttajista, niin tuotekehityksen kuin markkinoinnin tueksi.
Oy Lunden Ab Jalostaja halusi kartoittaa uuden tuotteen mahdollisuuksia Ruotsin markkinoilla. Aistilan toteuttaman tutkimuksen avulla yritys sai arvokasta tietoa Ruotsin kilpailukentästä, kuluttajien mieltymyksistä, ostokäyttäytymisestä ja tuotteen potentiaalista uudessa kategoriassa.
Aistila ja Jalostaja loivat pohjan uuden tuotteen lanseeraukselle

Jalostajalle koostettiin tutkimuskokonaisuus, jonka avulla selvitettiin, miten täysin uudenlainen tuote, täytetyt ja pakastetut leivät, voidaan parhaiten lanseerata Ruotsin markkinoille.
”Yhteistyö Aistilan kanssa on merkittävästi syventänyt ymmärrystämme ruotsalaisesta kuluttajasta – erityisesti siitä, millaiset arvot, makumieltymykset ja ostokäyttäytymisen motiivit ohjaavat valintoja eri tuoteryhmissä”, kertoo Jalostajan Commercial Director J-P Rautamaa.
Tutkimuskokonaisuuden avulla Jalostajalle saatiin kerättyä merkittävästi tietoa Ruotsin markkinoista, kuluttajakäyttäytymisestä sekä tuotteen hyvistä ominaisuuksista. Rautamaa lisää, että yhteistyön tuloksena saatiin myös hyvin konkreettisia näkökulmia esimerkiksi tuotekehitykseen ja tuotesijoitteluun myymälässä.
Kilpailukentän ja kuluttajatottumusten kartoitus
Ruotsin markkinoista tehtiin kattava selvitys kilpailevista tuotteista, jotta saatiin syvällinen ymmärrys kilpailukentästä sekä vastaavanlaisten tuoteryhmien makumaailmoista ja yleisesti käytetyistä raaka-aineista. Selvityksen lisäksi toteutettiin syvähaastattelut ja kotitesti, joiden avulla kartoitettiin kuluttajien suhtautumista uuteen tuotteeseen sekä täytettyjen leipien käyttötapoja Ruotsissa.
Syvähaastattelun ja kotitestin tavoitteena oli selvittää, kuinka houkuttelevia uudet tuotteet ovat kuluttajien näkökulmasta, millaisia ostotottumuksia heillä on, milloin tuotteita ostetaan ja mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätökseen. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, miten tuote vastaa kuluttajien mieltymyksiä ja miten tuotteiden kohderyhmää voidaan rajata.
”Tutkimustulokset ovat auttaneet meitä fokusoimaan tuotekehityksessä juuri niihin ominaisuuksiin, joita ruotsalaiset kuluttajat arvostavat, esimerkiksi makuprofiilien hienosäätöön, pakkausviestintään ja tuotteen rooliin arjessa. Markkinoinnin näkökulmasta olemme pystyneet kohdentamaan viestintää tehokkaammin ja rakentamaan relevantimpia kuluttajatarinoita, jotka resonoivat paikallisesti.” Rautamaa sanoo.
Konkreettista hyötyä ja pohja menestyville tuotteille
Aistilan ja Jalostajan yhteistyö on yksi esimerkki siitä, miten tutkimus tukee vahvasti tuotekehitystä ja auttaa löytämään monipuolisia ratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla menestymiseen. Kansainvälisille markkinoille suunnattaessa Aistila koostaa asiakaskohtaisen tutkimuskokonaisuuden, jolla tuetaan asiakkaan tavoitteita. Aistilan vahva osaaminen tuo yrityksille arvokasta tietoa kohdemaan kuluttajista.
”Yhteistyö on ollut meille strategisesti tärkeä osa Ruotsin markkinan haltuunottoa, ja se on tuonut konkreettista arvoa päätöksentekoon sekä kaupallisesti että brändillisesti,” Rautamaa tiivistää.
Kiinnostuitko siitä, miten tutkimus tukee viennin onnistumista?
Ota yhteyttä: Saara Lundén, Tutkimusjohtaja saara@aistila.fi



