top of page
  • Writer's pictureAistila

Uudella innovaatiolla kohti kestävämpää lihateollisuutta

Kestävä kehitys on kuuma keskustelunaihe elintarviketeollisuudessa. Aistila toteutti kestävämpää lihateollisuutta tavoittelevalle SuperGroundille aistinvaraisen kuluttajatutkimuksen, jonka avulla yritys on voinut kehittää tuotettaan ja markkinoida sitä laajasti ympäri maailmaa.


Lihan kulutus on vähenemään päin, mutta kasvisvaihtoehto valitaan yhä vain harvoin, sillä kuluttajat muuttavat kulutustottumuksiaan hitaasti. Ympäristövaikutukset sen sijaan täytyy saada tänne heti. Miten lihatuotannon ympäristökuormitusta sitten voidaan vähentää edellyttämättä toimia kuluttajalta?


Tehoa lihan tuotantoon

SuperGround on yritys, joka kehittää ja myy koneita, joilla eläinten kovakudoksista tehdään elintarvikkeita lihateollisuudelle. Koneet käsittelevät ja jauhavat kanan luut, kalanpäät, ruodot ja muun tuotannosta ylijäävän kovakudoksen hummusmaiseksi, pehmeäksi tahnaksi, jota voidaan käyttää esimerkiksi nugettien tai kalapullien ainesosana.


- Broilerista saadaan 20–30 % enemmän ravintoa, kun sen kovakudoksetkin voidaan syödä, kertoo Supergroundin perustaja ja toimitusjohtaja Santtu Vekkeli.


Kovakudoksista valmistettua tahnaa käyttämällä saadaan enemmän yhtä laadukasta ravintoainetta samasta määrästä broileria.


- Kuluttajapsykologia on elintarvikeketjun tehostamisen suurin hidaste. Ei riitä, että uusi tuote on hyvä, vaan sen pitäisi olla myös tuttu. Sen takia meidänkin tahnamme ensisijainen käyttötarkoitus on laittaa sitä tuttuihin tuotteisiin, jatkaa Vekkeli.


Aistinvarainen kuluttajatutkimus Aistilan kanssa

SuperGround teetti yhteistyössä Aistilan kanssa aistinvaraisen kuluttajatutkimuksen, jossa tutkittiin kovakudoksista valmistetun tahnan vaikutusta kananugettien makuun, hajuun ja suutuntumaan.

Tutkimuksen lopputuloksena oli monipuolinen selvitys sekä runsaasti analyyttistä dataa tuotteesta.


- Valitsimme yhteistyökumppaniksemme Aistilan, koska he olivat kiinnostuneita tuotteestamme ja tarjosivat sellaista tutkimusta, joka on sekä tieteellisesti pätevää että meille hyödyllistä, toteaa Santtu Vekkeli.

Tutkimuksessa selvisi, että mitä enemmän tahnaa käytettiin, sitä haluttavampia nugetit olivat. Lisäksi tahna lisäsi maun suolaisuuden kokemusta, vaikka tuotteeseen ei lisätty suolaa. Nugetteja kuvattiin myös lihaisammiksi, vaikka lihan osuus pysyi samana.


- Raportti on visuaalinen ja helposti luettava myös henkilölle, jolle elintarviketeollisuuden käsitteet ja toiminta ei ole tuttua. Olemme lähettäneet raporttia niin asiakkaillemme, medialle kuin sijoittajille ympäri maailmaa, kertoo Vekkeli.


Myös Aistila on ollut tyytyväinen yhteistyöhön.

- On hienoa olla mukana kehittämässä elintarvikeketjusta vastuullisempaa ja auttaa SuperGroundia menestymään. Aistilalla on osaaminen ja menetelmät tutkia kuluttajien aistikokemuksia erilaisista uusista tuotteista ja raaka-aineista, sanoo Aistilan aisti- ja kuluttajatutkimuksen johtaja Terhi Pohjanheimo.


Entisajan tehokkuutta uudella teknologialla

Perinteisesti eläimet on hyödynnetty viimeistä syömäkelpoista osaa myöten. Luiden ja kalanpäiden keittäminen luuliemeksi on vanha, joskin aikaa vievä tapa erottaa kovakudoksista rasva ja proteiini. SuperGround tuo saman tehokkuuden takaisin modernilla ja nopealla teknologialla.

Tulevaisuudessa ajatus siitä, että tuotantoeläimestä jätetään jopa kolmannes hyödyntämättä, muuttuu taas mahdottomaksi.

 

AISTILA® on ideaalien aistikokemusten kärkikehittäjä Suomessa. Se tarjoaa aistilähtöisiä kuluttajatutkimuksia ja valmennuksia kilpailukykyisten tuotteiden, palveluiden ja tilojen suunnittelun, kehittämisen ja kaupallistamisen tueksi. Aistila toimii tiiviissä yhteistyössä Turun yliopiston kanssa hyödyntäen aistinvaraisen tutkimuksen laboratoriota ja Flavoria®-tutkimusalustaa. www.aistila.fi


SuperGround on teollinen kumppani elintarvikealan yrityksille maailmanlaajuisesti, jotka pyrkivät tehostamaan ja kehittämään tuotantoaan. www.superground.com

bottom of page